PDA - Efficient pain treatment during labour

Every woman experiences childbirth differently - and the sensation of pain is also very individual. Women who want a birth that is as pain-free as possible greatly appreciate the epidural: It can be used to alleviate or even completely eliminate labour pain. Peri- or epidural anaesthesia is the most effective method of dealing with acute labour pain. Find out here what an epidural is and what you can expect from this spinal anaesthesia.

Spinal anaesthesia (epidural anaesthesia, EDA) is the most effective method for pain relief during childbirth.

A pain-free birth is possible

What exactly is an epidural anaesthetic (epidural anaesthesia)? With an epidural anaesthetic, also known as EDA, women receive an injection near the spinal cord during or before the birth. After five to ten minutes, anaesthesia sets in from the hip downwards and birth pain is relieved or even completely eliminated. This method is widely used, effective and safe. The epidural, which is also used for caesarean sections, does not affect the baby's well-being or the natural course of labour - and the woman experiences the birth in full consciousness.

What are the advantages of an epidural? As a pregnant woman, you can now choose from a wide range of pain-relieving measures before the birth. The epidural anaesthesia procedure close to the spinal cord is the most effective type of treatment, which is why we would like to provide you with special information about it. Nevertheless, you should have a personal consultation with your midwife or gynaecologist. Or contact one of our experienced specialists directly during our consultation hours at the Clinic for Anaesthesiology. Our specialists at Bethesda will be happy to answer any questions you may have about pain relief during labour.

Important to know

Find out everything you need to know about epidural anaesthesia (PDA) and find out about the benefits, techniques, alternatives and possible side effects.

The PDA is safe and effective

Spinal anaesthesia (PDA, EDA) is the most effective method for pain relief during childbirth. It also has numerous other advantages:

  • Contractions are no longer felt, or only as slight pressure
  • does not cause drowsiness
  • does not have a detrimental effect on the baby
  • if a caesarean section is required, the epidural anaesthesia can often continue to be used

Are you unsure whether the PDA is right for you? Then make an appointment for a consultation!

How exactly does the PDA work?

With epidural anaesthesia, a thin plastic tube is inserted through a hollow needle into the so-called epidural space via a puncture site in the lower part of the back after local anaesthesia. The painkiller is administered there for as long as necessary. It begins to take effect after about 10 minutes. The injection is not described by women as painful, but rather as unpleasant - but it only lasts a few seconds.

If several low-dose medications are combined with the epidural, pain can be alleviated well and muscle strength is only slightly restricted. The advantage of this is that the strength to push at the end of labour is retained. Another variant is spinal anaesthesia, where the medication is injected once into the so-called spinal space. This method works very quickly, but only lasts for a limited time.

Is a PDA dangerous?

No medical procedure is completely free of side effects, risks and complications. At Bethesda Hospital, we work with the utmost care and have decades of experience in this field. Most women tolerate an epidural very well and experience only minor side effects.

Possible side effects:

  • Feeling of warmth, trembling, tingling, itching
  • Muscle weakness in the lower half of the body, which can restrict walking and occasionally also the strength to push
  • Weakness in labour (possibly resulting in the need to administer a contraceptive hormone)
  • in rare cases, the birth of the child must be assisted with a suction cup or obstetric forceps


Risks and complications:

  • incomplete effect of the anaesthetic
  • Drop in blood pressure and need for fluids or medication to increase blood pressure
  • occasional headaches when getting up after the birth
  • temporary disturbance of bladder emptying

It is extremely rare for the respiratory muscles to be weakened or for the drug to enter the bloodstream, which can lead to unconsciousness or seizures. Allergic reactions, haematoma or infection at the injection site as well as temporary sensory disturbances or nerve damage in the lower half of the body also occur extremely rarely.


Other anaesthetic procedures

General anaesthesia (general anaesthesia) is only used if regional anaesthesia (PDA, EDA) is not possible for technical or medical reasons, is not effective enough or is rejected by you. The desire of many parents to be able to consciously experience the moment of birth is in line with our aim of recommending and carrying out the regional anaesthesia procedure for a caesarean section, which is safer in many cases.

No epidural? There are alternatives for pain relief

There is no doubt that epidural anaesthesia, which is a regional anaesthesia close to the spinal cord, is the most effective form of obstetric pain therapy. Nevertheless, we would like to point out a selection of possible alternatives: These are walking, exercising, sitting on an exercise ball or stool, changing position, back massage, targeted breathing techniques, foot reflexology, the versatile methods of naturopathy and homeopathy as well as acupuncture or acupressure. Stimulation of skin nerves in the lower back area (TENS) can also help.

Warm water can also have a pain-relieving effect - this is built upon during labour in a birthing tub. Antispasmodics (spasmolytics) can alleviate labour pain to a limited extent. A local anaesthetic is recommended for the final phase of labour and for vaginal surgery (use of a suction cup or forceps), as well as for suturing any injuries to the vagina or perineum. We will be happy to help you and clarify any questions you may have in a personal consultation.

Written consent required

The application of an obstetric regional anaesthetic is a medical procedure. We will inform you of this in writing and you will give us your written consent. We send the anaesthesiology information and consent form to all pregnant women who register for the birth at Bethesda Hospital. Please read it through, sign it and bring it with you to the birth. This will enable us to minimise the information formalities for pain therapy during the birth. We wish you a good pregnancy and a happy birth of your child.

FAQs zur PDA

Wir haben die häufigsten Fragen rund um die PDA zusammengetragen, beantwortet von unseren medizinischen Expertinnen und Experten.

Haben Sie weitere Fragen, die Sie hier nicht beantwortet finden? Sie können uns dazu gerne kontaktieren – wir sind gerne für Sie da.

Die Periduralanästhesie oder Epiduralanästhesie (kurz PDA bzw. EDA) ist ein Anästhesieverfahren aus dem Bereich der Regionalanästhesie.

Insbesondere bei der Geburt hat sich die PDA dank effektiver Schmerzlinderung bewährt und durchgesetzt. Hier sprechen wir von einer geburtshilflichen PDA.

Zunächst wird durch eine Lokalanästhesie die Haut und das subkutane Gewebe im unteren Rückenbereich betäubt. Danach wird zwischen zwei Prozessfortsätzen der Lendenwirbelkörper mit einer Hohlnadel der Epiduralraum aufgesucht und ein dünner Kunststoffschlauch (Katheter) eingelegt.

An den Katheter wird eine Pumpe mit Medikamentenreservoir angeschlossen. In regelmässigen Abständen werden automatisch kleine Mengen des Betäubungsmittels an die im Epiduralraum liegenden Spinalnervenwurzeln appliziert. Zusätzlich können Sie die Pumpe auch selbst per Knopfdruck bedienen, um die Dosis an Ihren eigenen Bedarf anzupassen (Patienten kontrollierte epidurale Anästhesie PCEA). Eine Sicherung verhindert eine Überdosierung.

Die Dosierung der Medikamente wird so gewählt, dass der Geburtsschmerz nahezu ausgeschaltet ist, Sie aber die Beine weiterhin bewegen und mit etwas Unterstützung umhergehen können («Walking PDA»).

Eine bereits liegende PDA kann auch zur Teilnarkose verwendet werden, falls ein Kaiserschnitt notwendig werden sollte.

Die PDA gilt als das effektivste Verfahren zur Schmerzlinderung während der Geburt.

Als schwangere Frau können Sie heute bereits vor der Geburt aus einer Fülle von schmerzlindernden Massnahmen auswählen. Das rückenmarksnahe Anästhesieverfahren der PDA ist die wirksamste Behandlungsart, weshalb wir Sie darüber speziell gut informieren möchten. Führen Sie trotzdem ein persönliches Gespräch mit Ihrer Hebamme, Ihrer Gynäkologin oder Ihrem Gynäkologen. Oder wenden Sie sich in unserer Sprechstunde der Klinik für Anästhesiologie direkt an einen unserer erfahrenen Anästhesisten. Unsere Spezialistinnen und Spezialisten am Bethesda sind für bei allen Fragen zur Schmerzlinderung während der Geburt gerne für Sie da.

Kein medizinischer Eingriff ist völlig frei von Nebenwirkungen, Risiken und Komplikationen. Am Bethesda Spital arbeiten wir mit grösster Sorgfalt und bringen jahrzehntelange Erfahrung in diesem Bereich mit. Die meisten Frauen vertragen eine PDA sehr gut und spüren nur sehr selten Nebenwirkungen.

Mögliche Nebenwirkungen, Risiken und Komplikationen einer PDA könnten sein:

  • Zu den häufigsten Nebenwirkungen zählen Wärmegefühl, Zittern, Kribbeln, Juckreiz und ein Absinken des Blutdrucks.
  • Möglich ist eine Muskelschwäche der unteren Körperhälfte, was das Gehen und gelegentlich auch die Kraft zum Pressen einschränken kann. In seltenen Fällen muss die Entbindung mit der Saugglocke oder der geburtshilflichen Zange unterstützt werden.
  • unvollständige / einseitige Wirkung der Betäubung
  • gelegentlich Kopfschmerzen beim Aufstehen nach der Geburt
  • vorübergehende Störung der Blasenentleerung während der Zeit der Applizierung der Betäubungsmittel über die PDA
  • sehr selten Infektionen, vorübergehende Empfindungsstörungen oder Nervenverletzungen

Ziel der geburtshilflichen PDA ist eine möglichst schmerzfreie Geburt. Jede Frau erlebt eine Geburt anders und das Schmerzempfinden dabei ist sehr individuell.

Eine PDA ist die wirksamste Methode für eine weitestgehend schmerzfreie Geburt. Im Falle einer unzureichenden Wirkung gibt es Möglichkeiten, um die gewünschte Wirkung für Sie zu optimieren.

Wir verwenden eine Kombination aus einem Opiat und einem Lokalanästhetikum (Fentanyl und Bupivacain). Dabei handelt es sich um eine niedrig dosierte Wirkstoffkombination mit dem Ziel eine Schmerzfreiheit bei erhaltener Bewegungsfreiheit zu ermöglichen.

Mit Hilfe einer PDA ist eine schmerzfreie Geburt möglich.

Die PDA ist die wirksamste Methode der geburtshilflichen Schmerztherapie.

Trotzdem verweisen wir auf eine Auswahl möglicher Alternativen, die Sie mit Ihrer Gynäkologin/ Ihrem Gynäkologen und Hebamme besprechen können: Dies sind Gehen, Bewegen, auf einem Gymnastikball oder Hocker sitzen, Stellungswechsel, Rückenmassage, gezielte Atemtechnik, Fussreflexzonenmassage, die vielseitigen Methoden der Naturheilkunde und der Homöopathie, Akupunktur oder Akupressur. Auch die Stimulation von Hautnerven im Bereich der unteren Rückenpartie (TENS) können gelegentlich helfen.

Warmes Wasser kann ebenfalls schmerzlindernd wirken – für eine Geburt in der Gebärwanne kann das ganz komfortabel sein. Krampflösende Mittel (Spasmolytika) vermögen in begrenztem Umfang Wehenschmerzen zu lindern. Eine örtliche Betäubung bietet sich für die Schlussphase der Geburt und bei vaginaloperativen Eingriffen (Einsatz von Saugglocke oder Zange) an, ebenso für eine Naht einer eventuellen Verletzung im Bereich von Scheide oder Damm. Wir sind gerne für Sie da und klären Ihre offenen Fragen in einem persönlichen Gespräch.

The specialists on the subject of PDA

The obstetric epidural anaesthesia PDA falls within the specialist area of our anaesthesiology team. Our experienced specialists will be happy to help you - let them advise you individually as to which of the Clinic for Anaesthesiology's services is best suited to your needs.

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