Uterine cancer - early diagnosis and targeted treatment

Uterine cancer is the fourth most common type of cancer in women. The prognosis and chances are good if it is detected at an early stage. Fortunately, this is usually the case. Bethesda Hospital specialises in this disease - find out all about how our specialists detect and treat uterine cancer here.

Gebärmutterkrebs ist die vierthäufigste Krebserkrankung der Frau. Das Erkrankungsrisiko steigt nach dem 50. Lebensjahr stark an.
Gebärmutterkrebs ist die vierthäufigste Krebserkrankung der Frau. Das Erkrankungsrisiko steigt nach dem 50. Lebensjahr stark an.
(shutterstock)

Good chances of early detection


What exactly is endometrial cancer (lat. endometrial carcinoma)?

Endometrial cancer develops from the lining of the uterus (endometrium) and primarily affects women after the menopause. This malignant tumour grows very slowly, which is why there is a good chance that it can be detected at an early stage and treated immediately. Apart from bleeding disorders, it is usually asymptomatic. Uterine cancer should not be confused with cervical cancer, which are two different types of cancer.

What to do with uterine cancer?

The most common treatment method is surgery. If the diagnosis of endometrial cancer is confirmed, the ovaries and fallopian tubes must be completely removed in addition to the uterus. Affected women can then no longer have children. If a woman experiences bleeding disorders after the menopause, this should be clarified by a specialist as soon as possible. Early detection is crucial for all types of cancer. Talk to us!

Important to know

Find out everything you need to know about uterine cancer and find out about the various treatment options we offer.

Asymptomatic course in the early stages

In the early stages, the cancer hardly causes any symptoms. The first signs are as follows:

  • Bleeding disorders
  • foul-smelling discharge from the vagina
  • Bleeding after the menopause (menopause)
  • in women before the menopause: Intermenstrual bleeding or unusually heavy bleeding
  • often asymptomatic, especially in the early stages

Are you unsure whether you have endometrial cancer? Then make an appointment for an examination!

Is uterine cancer dangerous?

This malignant disease of the uterus is less dangerous than other types of cancer. The tumour grows slowly and is usually detected early. With surgical treatment, the chances of recovery are good - the survival rate is high compared to other types of cancer.

Uterine cancer can often be detected by means of an ultrasound of the uterus and abdominal organs. This is often followed by a hysteroscopy. Biopsies, i.e. tissue examinations, are also common. This is done on an outpatient basis using a so-called pipelle, a thin rod with which tissue samples are taken from the uterine cavity. These samples are then analysed in the laboratory.

Are you unsure whether you have endometrial cancer? Then make an appointment for an examination!

Recognising and treating uterine cancer individually


Removal by surgery

Treatment is primarily carried out by surgery. The uterus, fallopian tubes and ovaries must be completely removed. In most cases, so-called sentinel lymph nodes are also surgically removed. These are lymph nodes that are closest to the tumour. The aim is to find out whether the tumour has already spread microscopically.

This technique has almost completely replaced the previously common removal of all lymph nodes in the pelvis. The advantage is that sentinel lymph node removal has far fewer side effects and is even more accurate. The Gynaecology Clinic at Bethesda Hospital was one of the first centres in Switzerland to introduce this technique - it is now standard practice.


Therapy for women before the menopause

In individual cases, the ovaries can be preserved in women before the menopause. If patients have not yet finalised their family planning, drug therapy can also be discussed instead of surgery.


Extensive experience in this field

Bethesda Hospital has extensive experience in minimally invasive surgery and the so-called sentinel lymph node technique. This has been known for some time from breast and skin cancer. By concentrating only on these sentinel lymph nodes, which are closest to the tumour, it is possible to analyse even the smallest tumour metastases in much greater detail with many incisions. If the sentinel lymph nodes are free of tumour cells, it can be assumed that the lymph nodes behind them are also inconspicuous. There is also an interdisciplinary tumour conference at Bethesda Hospital, at which cases are discussed by experts from various specialist areas.

Are you unsure whether you have endometrial cancer? Then make an appointment for an examination!

Around 1000 new cases per year

Uterine cancer is the fourth most common cancer in women. The risk of developing the disease increases sharply after the age of 50. Half of patients are between 50 and 69 years old at the time of diagnosis, and just over 40% are 70 or older. The average age of onset is 65. Women with the risk factors obesity, diabetes or high blood pressure are particularly affected.

Are you unsure whether you have endometrial cancer? Then make an appointment for an examination!

Minimally invasive hysterectomy | Diagnosis programme on telebasel

Nowadays, the uterus can be removed using minimally invasive, i.e. gentle, surgery via the vagina. The procedure is therefore low-risk and generally proceeds without complications. Common reasons for the removal of the uterus are fibroids, endometriosis or cancer.

In the Diagnosis programme, we provide information about minimally invasive hysterectomy. In the diagnosis talk, a former patient talks about the procedure and her experiences.

«Bethesda Hospital has a great deal of experience in minimally invasive operations.»


Dr med. HJ. Huemer, Head of Gynaecology & Head of the Clinic for Women's Medicine

FAQs zum Gebärmutterkrebs

Wir haben die häufigsten Fragen rund um den Gebärmutterkrebs zusammengetragen, beantwortet von unseren medizinischen Expertinnen und Experten.

Haben Sie weitere Fragen, die Sie hier nicht beantwortet finden? Sie können uns dazu gerne kontaktieren – wir sind gerne für Sie da.

Das Endometriumkarzinom entwickelt sich aus der Gebärmutterschleimhaut (Endometrium) heraus und betrifft primär Frauen nach den Wechseljahren. Dieser bösartige Tumor wächst sehr langsam, weshalb die Chancen gross sind, dass man ihn in einem frühen Stadium entdeckt und sofort gezielt behandeln kann. Bis auf Blutungsstörungen verläuft er meistens ohne Symptome. Gebärmutterkrebs darf nicht mit Gebärmutterhalskrebs verwechselt werden, das sind zwei unterschiedliche Krebsarten.

Die häufigste Behandlungsmethode ist die Operation. Bestätigt sich die Diagnose auf ein Endometriumkarzinom, müssen neben der Gebärmutter auch die Eierstöcke und die Eileiter vollständig entfernt werden. Betroffene Frauen können danach keine Kinder mehr bekommen. Tauchen bei einer Frau nach der Menopause Blutungsstörungen auf, sollte dies unbedingt von einer Fachperson rasch abgeklärt werden. Die Früherkennung ist bei allen Krebsarten entscheidend. Sprechen Sie mit uns!

In den Anfangsstadien verursacht der Krebs kaum Beschwerden. Erste Anzeichen sind folgende:
 

  • Blutungsstörungen
  • übelriechender Ausfluss aus der Scheide
  • Blutungen nach den Wechseljahren (Menopause)
  • bei Frauen vor den Wechseljahren: Zwischenblutungen oder ungewöhnlich heftige Blutungen
  • häufig asymptomatischer Verlauf, insbesondere in den Anfangsstadien

Die bösartige Erkrankung am Gebärmutterkörper ist weniger gefährlich als andere Krebsarten. Der Tumor wächst langsam und wird meistens früh erkannt. Durch die operative Behandlung stehen die Chancen auf Heilung gut – die Überlebensrate ist im Vergleich zu anderen Krebsarten hoch.

Oft lässt sich der Gebärmutterkrebs mittels eines Ultraschalls der Gebärmutter und der Unterleibsorgane erkennen. Darauf folgt häufig zusätzlich eine Gebärmutterspiegelung. Biopsien, also Gewebeuntersuchungen, sind ebenfalls gebräuchlich. Dies geschieht ambulant mit einer sogenannten Pipelle, einem dünnen Stäbchen, mit dem man Gewebeproben der Gebärmutterhöhle entnimmt. Diese Proben werden anschliessend im Labor untersucht.

Die Behandlung erfolgt vor allem durch eine Operation. Dabei müssen die Gebärmutter, die Eileiter und die Eierstöcke komplett entnommen werden. Neu werden auch sogenannte Wächterlymphknoten operativ entfernt, wenn diese befallen sind. Damit bezeichnet man Lymphknoten, die am nächsten beim Tumor liegen und auf Karzinome hindeuten können. Die Ansprechraten bei Operationen liegen bei bis zu 60 %.

In den Anfangsstadien verursacht der Krebs kaum Beschwerden. Erste Anzeichen sind folgende:

  • Blutungsstörungen
  • übelriechender Ausfluss aus der Scheide
  • Blutungen nach den Wechseljahren (Menopause)
  • bei Frauen vor den Wechseljahren: Zwischenblutungen oder ungewöhnlich heftige Blutungen
  • häufig asymptomatischer Verlauf, insbesondere in den Anfangsstadien

Die Früherkennung ist bei allen Krebsarten entscheidend. Sprechen Sie mit uns!

Chefarzt, Dr. med. Hansjörg Huemer beim Ultraschall mit einer Patientin
Chefarzt, Dr. med. Hansjörg Huemer beim Ultraschall mit einer Patientin
(Bethesda Spital)

The specialists on the subject of uterine cancer

The clinical picture of uterine cancer falls within the specialist area of our gynaecology team.

Our experienced specialists will be happy to help you - let them advise you individually as to which of the Clinic for Gynaecology's services is best suited to your needs.

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