Cystitis - treating acute and chronic cystitis

Bladder infections occur twice as often in women as in men. The most common cause is bacteria that originate in the intestines and lead to inflammation. It is good to know that the spontaneous healing rate is high - the symptoms of cystitis can subside as quickly as they appear. In acute forms of cystitis, treatment with antibiotics may be necessary. Every second woman is plagued by cystitis in her lifetime, and in a quarter of those affected the inflammation becomes chronic. Find out more about cystitis and how you can treat it specifically.

Affected women feel a frequent urge to urinate and experience pain when urinating and in the bladder.
Affected women feel a frequent urge to urinate and experience pain when urinating and in the bladder.
(Shutterstock)

Intestinal bacteria as a trigger for cystitis


What exactly is bladder inflammation, also known as cystitis?

Cystitis is an inflammation of the bladder mucosa caused by intestinal bacteria, usually E. coli bacteria. Affected women feel a frequent urge to urinate and experience pain when urinating and in the bladder. A certain form of cystitis in women is often referred to as "honeymoon cystitis", as it often occurs after sexual intercourse.

Men are usually only affected in connection with diseases of the bladder (tumour, bladder stone) or prostate (obstruction).

What helps against cystitis?

The simplest treatment is to drink more so that the bacteria are flushed out of the bladder. However, as this is usually painful, you can also alleviate the symptoms for a few days with pain-relieving, decongestant medication or antibiotics. If more than two inflammations occur in six months or more than three per year, this is a chronic form. In chronic cases, prophylactic measures should be prioritised. Do not hesitate to contact our specialised team for advice.

Important to know

Find out everything you need to know about cystitis and find out about the various treatment options we offer.

Signs of cystitis

Do you have pain when urinating or in the bladder area? Then you probably have a bladder infection. These are the typical symptoms:

  • Pain or burning when urinating
  • difficult urination (dysuria)
  • constant urge to urinate
  • Urge to urinate at night
  • Pain and cramps in the bladder area

Are you unsure whether you are suffering from cystitis? Then make an appointment for an examination!

Is cystitis dangerous?

No, the diagnosis of cystitis, the most common form of urinary tract infection, is not serious. The infection is usually harmless. In a detailed discussion with your doctor, you can describe your symptoms, after which the diagnosis can be made. If necessary, this can also be done using a rapid urine test (U-Stix).

If the inflammation keeps recurring, a urine culture to determine the pathogens and sensitivity to antibiotics is advisable. If necessary, investigations such as an ultrasound examination of the bladder for residual urine, cystoscopy and, if necessary, further radiological examinations of the kidneys and urinary tract (ultrasound, CT, MRI) are also useful.

Are you unsure whether you are suffering from cystitis? Then make an appointment for an examination!

Recognising and treating cystitis individually


Treatment for acute cases

The spontaneous healing rate is between 50 % and 70 %. As it is relatively high, cystitis can be treated according to the symptoms: The first step is always to drink more to flush the bacteria out of the bladder. Bladder teas with appropriate herbal ingredients are particularly useful for this. Accompanying painkillers with a decongestant effect can be taken, and antibiotics can help in more persistent cases.


Chronic and recurring inflammation

In the case of chronic and recurring inflammation, you should focus on prophylaxis (prevention). The reason for this is that it is often not possible to determine the causative factors for bladder inflammation. Preventive measures include, for example

  • drinking plenty of fluids
  • emptying the bladder after sexual intercourse (within an hour)
  • correct anal toilet (wiping direction from the vulva to the anus)
  • avoid intravaginal irrigation or disinfection
  • Avoid hypothermia and cold drinks


Also helpful:

  • taking D-mannose (a simple sugar that is excreted unchanged in the urine) to stir into drinks
  • protective care of the skin and mucous membranes in the genital area (ointments/creams)
  • numerous herbal products
  • Bladder irrigation to regenerate the protective layer of the bladder
  • Acidification of the urine using tea, juices or medication

Antibiotic prophylaxis over a longer period of time can also have a positive effect in the event of repeated bladder infections.

Are you unsure whether you are suffering from cystitis? Then make an appointment for an examination!

Almost every second woman is affected

Half of all women have a bladder infection once in their lives. Almost one in five (20%) women get it a second time and 30% of them even get it a third time. In 25% of these women, the inflammation becomes chronic. However, cystitis also depends on the stage of life a woman is in. Among women between the ages of 12 and 25, 70 out of 1000 are affected, in middle age it is less common and among women over 75, 140 out of 1000 suffer from cystitis.

Are you unsure whether you are suffering from cystitis? Then make an appointment for an examination!

Cystitis - what measures are available?

Bladder infections are often painful. Women in particular are severely affected by such urinary tract infections. Some even become chronic. What measures are there to prevent and cure them?

In the telebasel programme "Diagnose", we report on the measures available for prevention and treatment In the talk show , Verena Jost and Dr Jörg Humburg, Head of the Pelvic Floor Centre at Bethesda Hospital, talk openly about life with bladder problems.

«At our pelvic floor centre, we attach great importance to personal and individual care for our patients.»


Dr Jörg Humburg, Chief Physician Pelvic Floor Centre

FAQs zur Blasenentzündung

Wir haben die häufigsten Fragen rund um die Blasenentzündung zusammengetragen, beantwortet von unseren medizinischen Expertinnen und Experten.

Haben Sie weitere Fragen, die Sie hier nicht beantwortet finden? Sie können uns dazu gerne kontaktieren – wir sind gerne für Sie da.

Eine Blasenentzündung ist eine Entzündung der Blasenschleimhaut, hervorgerufen durch Darmbakterien, meistens E. coli-Bakterien. Betroffene Frauen verspüren häufigen Harndrang, empfinden Schmerzen beim Wasserlösen und in der Blase. Die typische akute Blasenentzündung bei Frauen wird häufig auch als «Honeymoon-Zystitis» bezeichnet, da sie oft nach Geschlechtsverkehr auftritt. Männer sind meist nur im Zusammenhang mit Erkrankungen von Blase (Tumor, Stein) oder Prostata (Obstruktion) betroffen.

Typische Symptome einer Blasenentzündung sind:

  • Schmerzen oder Brennen beim Wasserlassen
  • erschwertes Wasserlassen (Dysurie)
  • ständiger Harndrang
  • Harndrang nachts
  • Schmerzen und Krämpfe im Bereich der Blase

Meistens verläuft die Infektion harmlos. Treten die Entzündungen jedoch immer wieder auf, kann eine Urinkultur zur Bestimmung der Erreger und der Empfindlichkeit für Antibiotika sinnvoll sein. Allenfalls kommen dann auch Abklärungen wie eine Ultraschalluntersuchung der Harnblase auf Rest-Urin, eine Blasenspiegelung sowie weitere radiologische Untersuchungen der Nieren und ableitenden Harnwege (Ultraschall, CT, MRI) in Frage.

Kontaktieren Sie uns für ein erstes unverbindliches Beratungsgespräch.

Nein, die Diagnose Blasenentzündung, die häufigste Form einer Harnwegsinfektion, ist nicht gravierend. Meistens verläuft die Infektion harmlos. In einem ausführlichen Gespräch mit Ihrer Ärztin oder Ihrem Arzt können Sie Ihre Symptome schildern, worauf die Diagnose gestellt werden kann. Gegebenenfalls geschieht dies auch durch einen Urinschnelltest (U-Stix).

Treten die Entzündungen immer wieder auf, ist eine Urinkultur zur Bestimmung der Erreger und der Empfindlichkeit für Antibiotika sinnvoll. Weitere Möglichkeiten sind eine Ultraschalluntersuchung der Harnblase auf Rest-Urin, eine Blasenspiegelung sowie allenfalls weitere radiologische Untersuchungen der Nieren und ableitenden Harnwege (Ultraschall, CT, MRI).

Die einfachste Behandlung ist, mehr zu trinken, damit die Bakterien aus der Blase gespült werden. Da dies aber meistens schmerzhaft ist, können Sie die Beschwerden während einigen Tagen auch durch schmerzstillende, abschwellende Medikamente lindern oder Antibiotika einnehmen. Treten mehr als zwei Entzündungen in sechs Monaten oder mehr als drei pro Jahr auf, handelt es sich um eine chronische Form. Bei chronischen Verläufen sollten prophylaktische Massnahmen im Vordergrund stehen. Zögern Sie nicht und lassen Sie sich von unserem spezialisierten Team beraten.

Auf keinen Fall die Trinkmenge reduzieren – das ist kontraproduktiv und wird alles verschlimmern

Das hängt davon ab, ob es gelingt, die Trinkmenge zu steigern und die Schmerzen zu behandeln – dann kann es rasch gehen.

Ja, es gibt zahlreiche, auch wissenschaftlich geprüfte alternative Therapieansätze. Sprechen Sie mit uns darüber!

Wahrscheinlich besteht eine Reizblase nach zahlreichen Entzündungen, bei denen die Schleimschicht, die die Blasenwand auskleidet und sie vor dem direkten Kontakt mit dem Urin schützt, zerstört worden ist. Durch die direkte Verabreichung von Medikamenten in die Blase (Instillation) oder auch mit Tabletten kann die Regeneration beschleunigt werden.

Sollte auch nach Abheilung der Entzündung noch Blut nachweisbar sein oder Schmerzen bestehen, so ist sicherlich zumindest eine Blasenspiegelung sinnvoll.

Dr Jörg Humburg in conversation with a patient
Dr Jörg Humburg in conversation with a patient
(Bethesda Hospital)

The specialists on the topic of cystitis

The clinical picture of cystitis falls within the specialist area of our pelvic floor centre team.

Our experienced specialists will be happy to help you - let them advise you individually on the right pelvic floor centre service for your needs.

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